Car-Pass consumentenenquête over de tweedehandsmarkt
In opdracht van Car-Pass voerde het marktonderzoeksbureau Intotheminds eind 2024 een enquête uit bij 618 Belgen die de afgelopen 12 maanden een tweedehands auto gekocht hebben en bij 502 personen die van plan zijn om dat binnen de 12 maanden te doen. Een ruime en representatieve steekproef dus. We zetten de voornaamste bevindingen op een rijtje
Het nut van de Car-Pass voor de consument in onbetwistbaar
66% van de kopers zegt dat ze de Car-Pass voorafgaandelijk geconsulteerd hebben en 78% ervaarde de gegevens als nuttig tot erg nuttig. Bij de toekomstige kopers vindt 81% de gegevens nuttig tot erg nuttig.
66% van de kopers hebben voor de eerste maal een occasie gekocht.
28% kochten een occasie als allereerste auto, maar opvallend, 38% zijn mensen die voordien altijd een nieuwe auto kochten en nu zijn overgestapt op tweedehands. Dit verklaart mee de groei van de tweedehandsmarkt de afgelopen jaren. Voor 34% is het gewoon om een tweedehands te kopen.
De gemiddelde aankoopprijs bedroeg 12.600 euro.
Het budget van de kopers was eerder beperkt en bedroeg gemiddeld 12.600 euro. De helft heeft minder dan 10.000 euro voor zijn tweedehands betaald. 11% telde meer dan 20.000 euro neer.
2/3de kocht van een professionele handelaar
De meeste mensen kopen van een handelaar (merkdealer, handelaar tweedehands of onafhankelijke garage). 25% koopt van een onbekende particulier en 10% van vrienden of familie.
De consumenten zien de tweedehandsmarkt in 2025 stabiliseren tot zelfs nog licht groeien
De tweedehandsmarkt deed het erg goed in 2024. Hoe schatten de consumenten 2025 in. Ongeveer 40% denkt dat het een status quo zal zijn en nog eens 40% ziet nog groeimogelijkheden. De pessimisten zijn met 20% duidelijk in de minderheid.
Is de particuliere consument bereid om een tweedehands elektrisch voertuig te kopen?
De vraag die zich tegenwoordig iedereen stelt: Is de particulier bereid om een tweedehands elektrisch voertuig te kopen? 8% van de toekomstige kopers verklaarde dat ze dat zeker zouden overwegen en 33% wellicht wel. De non-believers hebben hier duidelijk de overhand. 25% wil dat zeker niet en 34% wellicht niet.
Gezien de staat van de batterij, de zogenaamde state of health, uiteindelijk ook bepalend is voor de reële autonomie en de betrouwbaarheid van het voertuig, wordt dit voor Car-Pass een cruciaal werkpunt voor 2025. Car-Pass zal in overleg gaan met de toekomstige minister van Consumentenzaken over de manier waarop de SOH het best op het Car-Pass document zal vermeld worden.