Car-Pass: jaarverslag 2023

Car-Pass: jaarverslag 2023

Voor Car-Pass was 2023 een uitstekend jaar; het aantal aangevraagde Car-Pass documenten steeg met 7% en we verwerkte 19,38 miljoen kilometerstanden, wat een absoluut record is, mede dankzij de instroom van de gegevens van geconnecteerde voertuigen. Onze cijfers bevestigen ook dat we met zijn allen weer meer met de auto rijden (+15,4 % op 2 jaar tijd). Jammer genoeg, kwamen er vorig jaar ook weer een aantal flagrante fraudegevallen aan het licht.

Het aantal afgeleverde Car-Pass documenten is in 2023 gestegen met 7,0%

Na het moeilijke jaar 2022, veerde de verkoop van tweedehandswagens het afgelopen jaar weer op. Het aantal afgeleverde Car-Pass documenten surfte mee op die golf en steeg met 7,0% tot 813.835 eenheden.

Car-Pass verwerkte 19,38 miljoen tellerstanden afkomstig van 13.751 bronnen

Car-Pass ontving in 2023 19,38 miljoen tellerstanden, wat 8,2 % meer is dan in 2022 en een absoluut record. De stijging is vooral te danken aan de kilometerstanden van geconnecteerde voertuigen, waarvan Car-Pass er 2,78 miljoen verwerkte. 13.751 verschillende ondernemingen en vestigingen deelden het afgelopen jaar minstens één tellerstand mee. We verbreken daarmee het record van 2022 met 172 eenheden.

Michel Peelman, gedelegeerd bestuurder van de vzw Car-Pass bevestigt: “De betrouwbaarheid van het Car-Pass systeem staat of valt met het aantal ontvangen kilometerstanden en de aanlevering ervan door een groot aantal onafhankelijke bronnen. In die zin is ook het verheugend vast te stellen dat het aantal gegevens van connected cars op 4 jaar tijd verachtvoudigd is. Sinds 1 januari 2020 zijn de invoerders verplicht om viermaal per jaar een tellerstand van hun - in België ingeschreven - geconnecteerde voertuigen aan Car-Pass mee te delen, hetgeen uniek is in Europa. Deze datastroom zal de komende jaren verder aan belang winnen.”

We rijden 15% meer autokilometers af dan 2 jaar geleden.

Car-Pass beheert het centrale register met de kilometerstanden van het Belgische wagenpark en heeft dus een goed zicht op de automobiliteit. De gemiddelde Belgische auto reed vorig jaar 14.075 km. Dat is 2,5% meer dan in 2022 en een stijging met 15,4% t.o.v. 2021.

De grootste fraude van 2023: teller met 560.000 kilometers teruggedraaid

In 2023 zijn 1.640 gevallen van tellerfraude aan het licht gekomen. 1.055 betroffen binnenlandse verkopen (0,15% van het totaal) en in 585 (0,58%) gevallen was er geknoeid bij import van het voertuig naar ons land. Dit zijn erg lage cijfers. We zien vooral de fraude bij import jaar na jaar verminderen, want in 2020 bedroeg het fraudepercentage bij import nog 2,4%. Gemiddeld verminderde de tellerstand in geval van fraude met bijna 70.000 km.

Niettemin brengen onze gegevens ieder weer zeer zware fraudegevallen aan het licht. De tabel toont de 10 zwaarste fraudes van 2023. Het is een Mercedes E200 diesel uit 2012 die deze rangschikking aanvoert met een daling van maar liefst 560.000 km.

 merkmodeljaar 1ste inschrijvinglaatste kmvoorlaatste kmverschil
1MercedesE2002012             257.881              818.154     560.273
2MercedesV-klasse2016             205.319              739.923     534.604
3BMW520 d2012             259.958              786.874     526.916
4AudiA32011             146.960              622.845     475.885
5MercedesE3502015             186.534              614.190     427.656
6VolkswagenTransporter2004             187.321              589.571     402.250
7RenaultTrafic2015             165.168              496.594     331.426
8MercedesV-klasse2018             123.350              447.559     324.209
9MercedesE200 Bluetec2016             231.391              549.963     318.572
10AudiA32010             168.725              485.328     316.603

Andere artikelen

Car-Pass consumentenenquête over de tweedehandsmarkt

Car-Pass consumentenenquête over de tweedehandsmarkt

De Car-Pass wet bestaat 20 jaar.

De Car-Pass wet bestaat 20 jaar.

Car-Pass: jaarverslag 2023

Car-Pass: jaarverslag 2023

Uitwisseling tellerstanden tussen EU-lidstaten is dringend nodig

Uitwisseling tellerstanden tussen EU-lidstaten is dringend nodig