2006 … het jaar waarin het Car-Pass systeem het levenslicht zag en Car-Pass vzw boven de doopvont werd gehouden. Vandaag zijn we 10 jaar verder en blikken we terug op het voorbije decennium. Heeft Car-Pass vzw gerealiseerd wat ze voor ogen had? Op welke manier heeft de introductie van Car-Pass de sector beïnvloed? En welke opportuniteiten wachten nog in de toekomst? Dat zijn de sleutelvragen die aan de basis liggen van een studie die PwC uitvoerde in opdracht van Car-Pass.
Om deze vragen te kunnen beantwoorden werden zowel de meningen van consumenten als stakeholders uit de sector gecapteerd en deze waar mogelijk werden onderbouwd door kwantitatieve data-analyse. De conclusies van de verschillende bevragingen en analyses maken alvast minstens één belangrijke conclusie kristalhelder: dankzij het Car-Pass systeem is kilometerfraude binnen België nagenoeg volledig verdwenen. Consumenten hebben een enorme psychologische evolutie gemaakt in de voorbije 10 jaar: zij trekken de kilometerstand van tweedehandswagens niet langer in twijfel en beschouwen het Car-Pass certificaat en het achterliggende controlesysteem als een evidentie in de markt. Van dergelijk resultaat kon de sector 10 jaar geleden enkel dromen… Zowel consumenten als stakeholders geven bovendien unaniem aan dat zij meer vertrouwen hebben gekregen in de tweedehandsmarkt sinds de invoering van het Car-Pass certificaat en dat concurrentie op een meer eerlijke manier verloopt. Car-Pass vzw is hiermee alvast in haar belangrijkste doelstelling geslaagd!
Daarnaast treden een aantal neveneffecten van het Car-Pass systeem op die ook niet onbelangrijk zijn:
Deze positieve effecten van Car-Pass blijven tot dusver jammer genoeg beperkt tot België. Car-Pass vzw ijvert sinds jaren voor de implementatie van een Europees systeem maar voorlopig zonder baanbrekende resultaten. De Europese richtlijn die oproept tot het wettelijk verbieden van kilometerfraude in alle lidstaten is alvast een goed begin, maar heeft nog onvoldoende impact op de fraudepraktijken die in verschillende landen gebeuren. Preventie en inperking van de fraude vereist een echt systeem zoals Car-Pass, waarin zowel regelmatige registratie van kilometerstanden vanaf het eerste levensjaar van het voertuig als controle belangrijke componenten zijn.
De consumenten- en stakeholderbevraging die deel uitmaakte van deze studie en gesprekken met Car-Pass vzw resulteerden in een set van aanbevelingen. Het gaat daarbij om maatregelen die concreet kunnen bijdragen tot verbetering van de effectiviteit en efficiëntie van het huidige systeem. Daarnaast formuleerden de deelnemers aan dit onderzoek ook opportuniteiten voor uitbreiding van de beschikbare informatie die Car-Pass aan consumenten biedt, zoals informatie m.b.t niet-uitgevoerde recalls, aantal vorige eigenaars of milieukenmerken van het voertuig. De bescherming van de consument blijft bij deze verbeteringen steeds het centrale uitgangspunt.
Een aantal van deze uitbreidingen vereisen aanpassingen in het juridische kader dat het systeem van de kilometerstandregistratie regelt. Op basis van de stakeholder- en consumenteninput bleek evenwel de reële meerwaarde van deze aanpassingen, en dit zowel voor de consument als voor de sector. Bovendien kunnen een aantal optimalisaties ook binnen het bestaande regelgevend kader worden geïmplementeerd. Ook het komende decennium wordt dus ongetwijfeld boeiend en uitdagend voor Car-Pass.
Precies 20 jaar geleden, op 11 juni 2004, keurde de Kamer de “Wet tot beteugeling van bedrog met de kilometerstand van voertuigen” goed. Tijd voor een terugblik en voor een oproep aan onze pas verkozen Europarlementsleden.
...
Voor Car-Pass was 2023 een uitstekend jaar; het aantal aangevraagde Car-Pass documenten steeg met 7% en we verwerkte 19,38 miljoen kilometerstanden, wat een absoluut record is, mede dankzij de instroom van de gegevens van geconnecteerde voertuigen. Onze cijfers bevestigen ook dat we met zijn allen weer meer met de auto rijden (+15,4 % op 2 jaar tijd). Jammer genoeg, kwamen er vorig jaar ook weer een aantal flagrante fraudegevallen aan het licht.
...
Jaarlijks worden er in de EU meer dan 60 miljoen occasies verkocht en ieder jaar betaalt de Europese consument miljarden euro’s te veel omwille van tellerfraude. Het Belgisch voorzitterschap plaatst deze problematiek opnieuw op de Europese agenda .
...
Uit het jaarverslag van de vzw Car-Pass blijkt dat 2022 werd gekenmerkt door een daling van het aantal aangevraagde Car-Pass documenten, maar ook van het aantal gevallen van tellerfraude, vooral bij geïmporteerde occasies. Positief was ook de stijging van de instroom aan tellerstanden, in het bijzonder deze van de geconnecteerde voertuigen. Dit ondanks het feit dat sommige invoerders hun wettelijke verplichtingen op dat vlak niet naleven.
...