1578 gevallen van tellerfraude vastgesteld in 2021.
Ter gelegenheid van de publicatie van haar jaarverslag, geeft de vzw Car-Pass een overzicht van de fraude met de kilometerteller bij de verkoop van tweedehands voertuigen. In 2021 zijn 1.578 gevallen van tellerfraude aan het licht gekomen. 906 betroffen binnenlandse verkopen (0,13% van het totaal) en in 672 (1,2%) gevallen was er geknoeid bij import van het voertuig naar ons land. Gemiddeld verminderde de tellerstand van Belgische voertuigen bij fraude met bijna 52.000 kilometers. Bij buitenlandse voertuigen was dat 75.000 km. De tabel toont de tien grootste fraudegevallen van 2021, waarvan de teller schaamteloos met meer dan 300.000 km werd teruggedraaid. Het is een Renault Kangoo (bouwjaar 2012) die deze trieste rangschikking aanvoert met een daling van bijna een half miljoen km.
Aandeel van de import blijft verder stijgen
De daling van het aantal inschrijvingen van nieuwe voertuigen heeft een krapte veroorzaakt op de tweedehandsmarkt, waardoor het aandeel van de geïmporteerde voertuigen in 2021 gestegen is tot 14%. Gezien deze groei is het dus van groot belang dat Car-Pass kan beschikken over de buitenlandse voertuighistorieken van de autoconstructeurs, want anders zou de deur voor fraude bij import volledig open staan. Twee jaar na de invoering van de wettelijke verplichting, staat de communicatie van deze gegevens met de meeste merken op punt. Voor 48,5% van de geïmporteerde voertuigen, stonden er buitenlandse tellerstanden op de Car-Pass vermeld
Constructeurs treuzelen om de data van hun geconnecteerde voertuigen mee te delen
Sinds 1 januari 2020 zijn de constructeurs ook verplicht om vier maal per jaar een tellerstand van hun geconnecteerde voertuigen aan Car-Pass mee te delen. Dat moet voor een regelmatige en frequente instroom aan data zorgen, waardoor het terugdraaien van de teller nog moeilijker zal zijn.
Michel Peelman, gedelegeerd bestuurder van de vzw Car-Pass, is echter kritisch: “We moeten jammer genoeg vaststellen heel wat merken nog geen toegang verlenen tot de kilometerstanden van hun geconnecteerde voertuigen.. De gesprekken verlopen moeizaam en ondanks de wettelijke basis verschuilen sommige fabrikanten zich achter de privacy wetgeving of andere juridische en financiële argumenten om de data van geconnecteerde voertuigen niet te moeten aanleveren. Ik lanceer hierbij een dringende oproep tot de merken in kwestie om zich 2 jaar na het verstrijken van de deadline, te schikken naar de wetgeving.”
|
Precies 20 jaar geleden, op 11 juni 2004, keurde de Kamer de “Wet tot beteugeling van bedrog met de kilometerstand van voertuigen” goed. Tijd voor een terugblik en voor een oproep aan onze pas verkozen Europarlementsleden.
...
Voor Car-Pass was 2023 een uitstekend jaar; het aantal aangevraagde Car-Pass documenten steeg met 7% en we verwerkte 19,38 miljoen kilometerstanden, wat een absoluut record is, mede dankzij de instroom van de gegevens van geconnecteerde voertuigen. Onze cijfers bevestigen ook dat we met zijn allen weer meer met de auto rijden (+15,4 % op 2 jaar tijd). Jammer genoeg, kwamen er vorig jaar ook weer een aantal flagrante fraudegevallen aan het licht.
...
Jaarlijks worden er in de EU meer dan 60 miljoen occasies verkocht en ieder jaar betaalt de Europese consument miljarden euro’s te veel omwille van tellerfraude. Het Belgisch voorzitterschap plaatst deze problematiek opnieuw op de Europese agenda .
...
Uit het jaarverslag van de vzw Car-Pass blijkt dat 2022 werd gekenmerkt door een daling van het aantal aangevraagde Car-Pass documenten, maar ook van het aantal gevallen van tellerfraude, vooral bij geïmporteerde occasies. Positief was ook de stijging van de instroom aan tellerstanden, in het bijzonder deze van de geconnecteerde voertuigen. Dit ondanks het feit dat sommige invoerders hun wettelijke verplichtingen op dat vlak niet naleven.
...