1578 gevallen van tellerfraude vastgesteld in 2021

1578 gevallen van tellerfraude vastgesteld in 2021

1578 gevallen van tellerfraude vastgesteld in 2021.

Ter gelegenheid van de publicatie van haar jaarverslag, geeft de vzw Car-Pass een overzicht van de fraude met de kilometerteller bij de verkoop van tweedehands voertuigen. In 2021 zijn 1.578 gevallen van tellerfraude aan het licht gekomen. 906 betroffen binnenlandse verkopen (0,13% van het totaal) en in 672 (1,2%) gevallen was er geknoeid bij import van het voertuig naar ons land. Gemiddeld verminderde de tellerstand van Belgische voertuigen bij fraude met bijna 52.000 kilometers. Bij buitenlandse voertuigen was dat 75.000 km. De tabel toont de tien grootste fraudegevallen van 2021, waarvan de teller schaamteloos met meer dan 300.000 km werd teruggedraaid. Het is een Renault Kangoo (bouwjaar 2012) die deze trieste rangschikking aanvoert met een daling van bijna een half miljoen km.

Aandeel van de import blijft verder stijgen

De daling van het aantal inschrijvingen van nieuwe voertuigen heeft een krapte veroorzaakt op de tweedehandsmarkt, waardoor het aandeel van de geïmporteerde voertuigen in 2021 gestegen is tot 14%. Gezien deze groei is het dus van groot belang dat Car-Pass kan beschikken over de buitenlandse voertuighistorieken van de autoconstructeurs, want anders zou de deur voor fraude bij import volledig open staan. Twee jaar na de invoering van de wettelijke verplichting, staat de communicatie van deze gegevens met de meeste merken op punt. Voor 48,5% van de geïmporteerde voertuigen, stonden er buitenlandse tellerstanden op de Car-Pass vermeld

Constructeurs treuzelen om de data van hun geconnecteerde voertuigen mee te delen

Sinds 1 januari 2020 zijn de constructeurs ook verplicht om vier maal per jaar een tellerstand van hun geconnecteerde voertuigen aan Car-Pass mee te delen. Dat moet voor een regelmatige en frequente instroom aan data zorgen, waardoor het terugdraaien van de teller nog moeilijker zal zijn.

Michel Peelman, gedelegeerd bestuurder van de vzw Car-Pass, is echter kritisch: “We moeten jammer genoeg vaststellen heel wat merken nog geen toegang verlenen tot de kilometerstanden van hun geconnecteerde voertuigen.. De gesprekken verlopen moeizaam en ondanks de wettelijke basis verschuilen sommige fabrikanten zich achter de privacy wetgeving of andere juridische en financiële argumenten om de data van geconnecteerde voertuigen niet te moeten aanleveren. Ik lanceer hierbij een dringende oproep tot de merken in kwestie om zich 2 jaar na het verstrijken van de deadline, te schikken naar de wetgeving.”

  merk model jaar 1ste inschrijving laatste km voorlaatste km verschil import
1 Renault Kangoo 2012               157.736                643.976      486.240 neen
2 Mercedes C 180 CDI 2011               121.290                548.963      427.673 ja
3 Volkswagen Touran 2012               143.093                542.799      399.706 ja
4 Peugeot Expert 2011               421.123                800.833      379.710 neen
5 Mercedes Sprinter 2014               100.179                475.008      374.829 neen
6 Mercedes C 220 CDI 2011               100.877                437.171      336.294 ja
7 Renault Kangoo 2007                 56.847                387.634      330.787 neen
8 Mercedes E 200 Bluetec 2015               180.493                504.020      323.527 neen
9 Mercedes E 200 D 1996                 77.056                380.200      303.144 ja
10 Mercedes E 200 CDI 2014               126.216                428.586      302.370 ja

 

 

Recent nieuws