Het Europees Parlement pleit voor technische voorschriften om te vermijden dat de teller van nieuwe voertuigen makkelijk kan teruggedraaid worden. Daarnaast benadrukt het EP dat de Europese Commissie binnen het jaar een wetgevend kader moet uitwerken om alle lidstaten te verplichten een centraal registratiesysteem van kilometerstanden op te richten en de gegevens onderling uit te wisselen. Het rapport roept op om zich te inspireren op de bestaande systemen in België (Car-Pass) en Nederland die hun efficiëntie hebben bewezen.
Precies 20 jaar geleden, op 11 juni 2004, keurde de Kamer de “Wet tot beteugeling van bedrog met de kilometerstand van voertuigen” goed. Tijd voor een terugblik en voor een oproep aan onze pas verkozen Europarlementsleden.
...
Voor Car-Pass was 2023 een uitstekend jaar; het aantal aangevraagde Car-Pass documenten steeg met 7% en we verwerkte 19,38 miljoen kilometerstanden, wat een absoluut record is, mede dankzij de instroom van de gegevens van geconnecteerde voertuigen. Onze cijfers bevestigen ook dat we met zijn allen weer meer met de auto rijden (+15,4 % op 2 jaar tijd). Jammer genoeg, kwamen er vorig jaar ook weer een aantal flagrante fraudegevallen aan het licht.
...
Jaarlijks worden er in de EU meer dan 60 miljoen occasies verkocht en ieder jaar betaalt de Europese consument miljarden euro’s te veel omwille van tellerfraude. Het Belgisch voorzitterschap plaatst deze problematiek opnieuw op de Europese agenda .
...
Uit het jaarverslag van de vzw Car-Pass blijkt dat 2022 werd gekenmerkt door een daling van het aantal aangevraagde Car-Pass documenten, maar ook van het aantal gevallen van tellerfraude, vooral bij geïmporteerde occasies. Positief was ook de stijging van de instroom aan tellerstanden, in het bijzonder deze van de geconnecteerde voertuigen. Dit ondanks het feit dat sommige invoerders hun wettelijke verplichtingen op dat vlak niet naleven.
...