Missie en visie
Car-Pass vzw is de vereniging met een wettelijke opdracht van algemeen belang. Ze streeft naar de bescherming van de koper en een eerlijke handel in de sector van de occasievoertuigen en de bestrijding van fraude met de kilometerteller. Car-Pass vzw doet dit door de kilometer- en onderhoudshistoriek en andere relevante informatie voorgeschreven door de wet van 11 juni 2004 op een transparante manier ter beschikking te stellen.
Raad van bestuur
Alle betrokken stakeholders zijn vertegenwoordigd in de raad van bestuur van de vereniging. Die is statutair als volgt samengesteld:
- 2 bestuurders namens FEBIAC
- 2 bestuurders namens TRAXIO
- 2 bestuurders namens de erkende ondernemingen van de autokeuring
- 2 bestuurders namens de automobielclubs Touring en VAB
- 1 gedelegeerd bestuurder belast met de operationele leiding
- 1 waarnemer namens de FOD Economie
- 1 waarnemer namens de FOD Mobiliteit en Vervoer
De voorzitter van de raad van bestuur is momenteel dhr. Didier Perwez.
Geschiedenis
Voor de invoering van de Car-Pass was het frauduleus terugdraaien van de tellerstand bij de verkoop van tweedehandsvoertuigen een wijdverspreid fenomeen. Naar schatting 60.000 tot 100.000 voertuigen ondergingen jaarlijks zo’n ‘verjongingskuur’. Uiteraard was dit een probleem voor de particuliere koper. Die betaalde niet alleen te veel voor zijn droomoccasie, maar werd achteraf vaak nog geconfronteerd met hoge onverwachte herstellingskosten. Ook voor de autosector was dit geen goed nieuws: hun imago leed hieronder en het veroorzaakte oneerlijke concurrentie.
Daarom gingen alle betrokken actoren, de automobielfederaties, de automobielclubs en de bedrijven van de autokeuring, samen met de federale overheid rond de tafel zitten. Dit resulteerde in de wet van 11 juni 2004 tot beteugeling van bedrog met de kilometerstand van voertuigen en de oprichting van de vzw Car-Pass in maart 2006. Car-Pass is een unieke en succesvolle vorm van publiek-private samenwerking.
De eerste Car-Pass werd afgeleverd op 1 december 2006. In oktober 2019 werd de kaap van de 10 miljoen al overschreden.
Vanaf het begin bleek de Car-Pass erg efficiënt om tellerfraude te bestrijden. Door transparantie te creëren over de kilometerhistoriek, zakte het aantal fraudegevallen drastisch. Enkele jaren na de invoering telden we nog minder dan 2.000 fraudegevallen per jaar. Fraude met geïmporteerde tweedehandswagens bleef echter een probleem.
Daarom werd de wet in 2018 aangepast en verplichtte ze de fabrikanten en invoerders om vanaf 1 januari 2020 de kilometerstanden uit hun centrale databank aan Car-Pass mee te delen bij import van het voertuig naar België. Hierdoor daalde de importfraude met 75%. Daarnaast werden fabrikanten en invoerders verplicht om viermaal per jaar de tellerstand van hun geconnecteerde voertuigen met Car-Pass te delen. Dit is inmiddels uitgegroeid tot een belangrijke datastroom.
Door deze wetswijziging vermeldt de Car-Pass bijkomende nuttige informatie voor de kopers. Sindsdien kunnen ze van de Car-Pass aflezen aan welke Euro-norm het voertuig voldoet, hoeveel CO2 het uitstoot en of er nog een keuring na ongeval of terugroepacties moeten gebeuren.
In december 2022 keurde de Kamer een tweede aanpassing van de wet goed. Sinds 1 januari 2024 zijn de ondernemingen van de autosector verplicht om niet alleen de tellerstand, maar ook de beschrijving van de uitgevoerde werken mee te delen. Zo evolueert de Car-Pass naar een digitaal onderhoudsboekje.
De komende jaren zal het aandeel van elektrische voertuigen op de tweedehandsmarkt groeien. Gezien de kostprijs van de batterij, zullen de kopers nood hebben aan betrouwbare informatie over de staat van de batterij. Het is dus logisch om deze informatie in de toekomst op de Car-Pass te vermelden. Het boek van de Car-Pass is dus zeker nog niet volledig geschreven.
Partners
Car-Pass vzw is een initiatief van FEBIAC, TRAXIO en de erkende ondernemingen van de autokeuring, in samenwerking met FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie en FOD Mobiliteit en Vervoer en met de steun van Touring en VAB.